Zkoušeli jsme přímé radiové propojení LETADLO – CENTRÁLA GA – HASIČI

Zkoušeli jsme přímé radiové propojení LETADLO – CENTRÁLA GA – HASIČI

Poslední týden v březnu jsme společně s prezidentem LAA ČR Alešem Trtilem, ředitelem správy LAA ČR Jiřím Koubíkem a Jiřím Machovcem prezentovali činnost Klubu nebeských andělů pro HASIČE, konkrétně HZS JmK, centrála na Lidické ulici v Brně. V připravené prezentaci jsme mimo jiné vyzdvihli radiokomunikační síť KNA a v minulosti již prověřené možnosti při hlášení mimořádných událostí při záplavách, požárech a krizových situacích na silnicích po celém území ČR. Byli jsme požádáni o možnost technického prověření spojení záchranné složky s pilotem letadla přes centrálu na GLOBAL ASSISTANCE. V týdnu na to jsme si jedno odpoledne dali pracovní schůzku na LAA ČR, kde jsme společně probrali praktické otázky spojení a hlavně zajistili spolupráci přímo s piloty v Jihomoravském kraji.

V neděli 7.4.2019 jsme se tak poprvé spojili radiostanicí s pilotem a přes hlasitý telefon s KOPIS JmK HZS (KRAJSKÉ OPERAČNÍ A INFORMAČNÍ STŘEDISKO). První spojení proběhlo s p. Švihálkem z Třebíče, kde jsme ve výšce 3000ft nad hladinou moře navázali krátce po 10,00 hodině spojení z centrály GLOBAL ASSISTANCE na vysílači Brno 131,980MHz. Pilot byl mezi kopci a přes to ve výšce cca 600 až 400metrů nad terénem měl spojení za 5. Zavolali jsme z mobilu, puštěného nahlasito do KOPIS, kde jsme provedli testovací spojení s pilotem. Ten nahlásil počínající požár spolu s orientačními body a vyznačil přístupové cesty. Pro případné navádění k cíli je to jedna z možností, kdy velitel vozu může požádat spojení s pilotem nad místem požáru. Rovněž je možno určit i cestu a vzdálenost k vodě. Operátor na KOPISu byl na příjmu a komunikaci slyšel rovněž za 5. Sice neměl v tu chvíli přímé dotazy na pilota, protože ten byl připraven a všechny podrobnosti řekl již v průběhu spojení. Poté byl první pokus ukočen.

Ve druhém testovacím spojení jsme se domluvili s p. Pěničkou z Vyškova. Ten se mohl zvednout z letiště až když polevila ranní mlha po 11,00 hodině. Z výšky 2000ft nad hladinou moře jsme se slyšeli opět přes Brněnský vysílač za 5 a i on zkoušel klesat mezi kopce, aby prověřil dosah. Nakonec aby „nebudil sousedy“ zůstal ve 400 metrech nad terénem. Po spojení s KOPIS nahlásil vozidlo spadlé do lomu. Otázku na přístupové cesty k místu havárie opět zodpověděl naprosto perfektně a tak by pro případný zásah hasičů bylo velice snadné dorazit k místu bez bloudění a o to rychleji. Operátor KOPIS opět potvrdil výbornou slyšitelnost a rozuměl všemu co se v dané situaci odehrálo.

Oběma testy jsme si tedy v praxi prověřili možnost radiofonického propojení pilot – centrála GA – hasiči (složky IZS). A tedy možnou formu spolupráce, která by mohla rychlostí zpozorování počínajícího požáru či krize na zemi urychlit i další následné kroky složek IZS a ušetřit tak dojezdové časy a tím i snížit hodnoty o které především jde.

Chtěli bychom poděkovat všem zúčastněným za aktivní přístup a perfektní práci, která může i do budoucna posunout náhled veřejnosti na všechny sportovní piloty a jejich aktivní zapojení do celého projektu Klubu nebeských andělů.